Właściwości odżywcze soczewicy

Soczewica mimo, że posiada mnóstwo zalet, nie jest zbyt docenianym warzywem i często jest kojarzona głównie z daniami wegetariańskimi. Posiada przede wszystkim duże ilości białka , co dla osób nie spożywających mięsa jest bardzo istotne. Posiada większość aminokwasów egzogennych, dlatego poleca się spożywać ją w obecności np. kaszy lub ryżu, aby dostarczyć wszystkie niezbędne aminokwasy.

Znalezione obrazy dla zapytania soczewica

Soczewica jest bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B, w tym witaminy B6 i kwasu foliowego, który odpowiada za prawidłowy rozwój układu nerwowego płodu u kobiet w ciąży. Bogata jest w błonnik, który daje uczucie sytości, zapobiega zaparciom i zaburzeniom trawienia, obniża poziom złego cholesterolu LDL, a ze względu na niski indeks glikemiczny i stabilizację cukru w organizmie polecana jest także osobom z insulinoopornością, cukrzycą i hipoglikemią. Kolejną jej zaletą jest duża zawartość magnezu odpowiedzialnego za prawidłowe działanie układu sercowo-naczyniowego, prawidłowy przepływ krwi i wspomaganie walki ze stresem. Również obecność w soczewicy żelaza, korzystnie wpływa na tworzenie czerwonych krwinek i podnoszenie poziomu hemoglobiny. 

Soczewica jest źródłem tanin odpowiedzialnych za zmniejszanie ryzyka zachorowania na nowotwory.

Naukowcy przeanalizowali związek pomiędzy dietą śródziemnomorską, a ryzykiem zachorowania na raka piersi. Okazało się, że przestrzeganie diety śródziemnomorskiej było odwrotnie proporcjonalne do zachorowalności na raka piersi. Naukowcy stwierdzili, że najwięcej korzyści zdrowotnych płynie z diety z wyższym spożyciem roślin strączkowych, w tym soczewicy. Badania potwierdzają, że większe spożycie soczewicy zmniejsza ryzyko raka przełyku, gardła, jamy ustnej o ok. 37%. Kolejne badanie z 1999 roku dotyczyło mężczyzn w średnim wieku z siedmiu krajów na przestrzeni 25 lat. Po analizie danych okazało się, że spożywający warzywa, rośliny strączkowe i ryby mieli największą redukcję ryzyka zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca.  Aż 82% redukcja ryzyka związana była ze spożywaniem roślin strączkowych.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+