Zamienniki mleka krowiego – co wybrać?

Coraz częściej spotyka się osoby, które z różnych względów muszą lub chcą zrezygnować z mleka krowiego.  Przyczyną może być alergia na białka mleka, nietolerancja laktozy lub weganizm. Mleko krowie i jego przetwory są jedną z najczęstszych przyczyn występowania alergii i nietolerancji pokarmowej.

Mleko jest dobrym źródłem  wartościowych składników odżywczych takich jak cynk, magnez,  fosfor, potas, wapń, witamin z grupy B, witaminy A. Rezygnując z tych produktów większość osób obawia się niedoborów składników w organizmie związanych z wykluczeniem mleka z diety. Jednak jest wiele produktów, które można śmiało włączyć do jadłospisu i są bogatym źródłem powyższych składników, chociażby zielone warzywa, orzechy, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarniste produkty zbożowe, ryby lub owoce.

 

Czym zastąpić mleko?

 

Mleko sojowe Podobny obraz

Produkowane jest z ziaren soi. Posiada najwięcej białka spośród pozostałych rodzajów napoi mlecznych, a jego zawartość w porcji jest porównywalna do mleka krowiego. Mleko sojowe jest również dobrym źródłem potasu, który jest niezbędny do utrzymania odpowiedniego ciśnienia krwi i prawidłowego funkcjonowania mięśni. Polecane jest szczególnie kobietom w okresie menopauzy ze względu na zawartość fitoestrogenów. Należy jednak pamiętać, że zbyt duża zawartość soi w diecie może przyczyniać się do problemów związanych z pracą tarczycy, powodując powstawanie wola.

Mleko kokosowe Znalezione obrazy dla zapytania kokos

Mleko kokosowe jest najbardziej kalorycznym produktem spośród reszty napoi mlecznych. Posiada małą ilość białka, dlatego też nie jest zbyt sycące. Zawiera jednak wiele niezbędnych składników, takich jak mangan, selen, żelazo, miedź i cynk.

Mleko ryżowe Znalezione obrazy dla zapytania ryż

Mleko ryżowe jest polecane osobom wrażliwym na nabiał, orzechy i soję ponieważ ryż zaliczany jest do produktów hypoalergicznych. Napój ten pobudza pracę jelit, wspomaga trawienie, jednak ze względu na wysoki poziom węglowodanów powinien być unikany przez diabetyków.

Mleko migdałowe Znalezione obrazy dla zapytania migdały

Świetnie sprawdza się podczas przygotowywania koktajli ze względu na przyjemny, lekko słodkawy smak.  Stanowi dobre źródło witaminy E (antyoksydantu), magnezu, wapnia, potasu oraz jest niskokaloryczne. Mleko migdałowe zawiera małe ilości sodu, cukrów prostych i węglowodanów dlatego będzie dobrym wyborem dla diabetyków i osób z problemami sercowo-naczyniowymi.

Mleko z orzechów laskowych Znalezione obrazy dla zapytania orzechy laskowe

Jest to produkt niskokaloryczny, bogaty w witaminy z grupy B oraz witaminę E, będącą antyoksydantem, która korzystnie wpływa na stan skóry. Orzechy laskowe wskazane są dla osób z z anemią, zapobiegają chorobom serca i nowotworom.

 

Wybierając wersje sklepową napojów roślinnych warto rzucić okiem na ich skład, ponieważ może się okazać że zawierają sporo substancji poprawiających smak, konsystencję lub wygląd gotowego produktu. W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie własnej, domowej wersji, która jest niezwykle prosta w przygotowaniu, tańsza i bez dodatku zbędnych substancji. Wystarczy wybrać dowolny składnik tzw. bazę np.migdały, obrać je ze skórki i namoczyć w wodzie najlepiej przez całą noc. Następnego dnia migdały zalać świeżą wodą, zmiksować, a gotowy płyn przecedzić przez tetrową ściereczkę. 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

0 komentarzy dla “Zamienniki mleka krowiego – co wybrać?Dodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.