Migrena – co jeść, a czego lepiej unikać

Na migrenowe bóle głowy cierpi około 10-30% populacji, a problem ten dotyka częściej kobiet niż mężczyzn. Mimo, że przyczyny choroby nie są do końca znane, bóle mogą nasilać się pod wpływem emocji, wysiłku fizycznego, zmian pogody oraz ostrego światła, a wraz z nimi pojawia się światłowstręt, nadmierna wrażliwość na dźwięki, zapachy, nudności, a niekiedy również wymioty. Zdarza się, że przed wystąpieniem epizodu migrenowego może wystąpić tzw. aura w postaci ubytków w polu widzenia lub pojawienie się mroczków. Jednak niewiele osób wie, że odpowiednia dieta może przyczynić się do zmniejszenia tych dolegliwości.

Jedną z możliwych przyczyn występowania bólu głowy może być szczególna nadwrażliwość na substancje chemiczne, między innymi aminy i azotyny, które występują w wielu pokarmach. Aminy są stale obecne w organizmie człowieka, bez względu na rodzaj diety. Niektóre z nich pełnią rolę przekaźników w układzie nerwowym, a inne odpowiadają za odpowiedź immunologiczną w procesach zapalnych. Największe znaczenie mają aminy biogenne czyli histamina, tyramina, fenyloetyloamina, których chorzy nie są w stanie szybko metabolizować. Produktami o wysokim stężeniu amin są przede wszystkim ryby zimnolubne (łosoś, tuńczyk), sery żółte, jogurty, maślanki, czekolada, orzechy arachidowe, bób, soja, groch, mięso, wędliny, rodzynki, banany, kiszona kapusta.

Inne produkty, które mogą działać niekorzystnie na chorych:

  • alkohole – szczególnie czerwone wino i ciemne piwo
  • kawa – może zarówno pomóc jak i być przyczyną bólu głowy. Kofeina rozszerza naczynia krwionośne, dzięki czemu może przynieść ulgę w bólu, natomiast w przypadku odstawienia kawy może pojawić się wiele nieprzyjemnych dolegliwości takich jak zmęczenie, nudności lub bóle głowy.
  • domowe wypieki drożdżowe, szczególnie tuż po wyciągnięciu z piekarnika
  • konserwanty – glutaminian sodu
  • substancje słodzące
  • pokarmy  o dużej zawartości tłuszczu oraz ciężkostrawne
  • sól
  • ostre przyprawy

Do czynników wywołujących migrenę można także zaliczyć głód oraz odwodnienie. Osoby cierpiące na bóle głowy powinny zwracać szczególną uwagę na regularność spożywanych posiłków tj. 5 posiłków dziennie w 3-4 godzinnych odstępach czasu oraz odpowiednie nawadnianie się. Butelka wody zawsze powinna być w zasięgu ręki.

Jakie pokarmy są wskazane?

  • lekkostrawne, nie wywołujące uczucia nudności i wzdęć 
  • o niskiej zawartości tłuszczu
  • ryż, kasza gryczana, makarony
  • z warzyw polecana jest marchew, pietruszka, ziemniaki
  • można spożywać sery białe oraz mleko

 

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

0 komentarzy dla “Migrena – co jeść, a czego lepiej unikaćDodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.