piwo

Czy piwo jest zdrowe?

Piwo to jedno z najczęściej spożywanych napojów alkoholowych, które zazwyczaj kojarzone jest negatywnie, mimo, że może przynosić wiele korzyści dla zdrowia. Piwo w swoim składzie posiada wiele związków o pozytywnym działaniu i jeśli jest spożywane z umiarem nie odbije się na zdrowiu. 

Co znajduje się w piwie?

Piwo oprócz chmielu, wody i drożdży posiada także błonnik, witaminy i  antyoksydanty. Jest to dobre źródło żelaza, witamin z grupy B i minerałów m.in: krzemu, który uznawany jest za ważny czynnik gwarantujący prawidłową budowę kości. Picie piwa w nadmiarze może prowadzić do osłabienia kości, natomiast umiarkowane spożywanie tego napoju, wzmacnia je. Posiada również dobrze przyswajalne przez organizm związki przeciwutleniające i błonnik w postaci betaglukanu, który zmniejsza poziom złego cholesterolu LDL. Piwa ciemne bogatsze są w ten związek niż piwa jasne. Alkohol ten w umiarkowanych ilościach zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia, zapobiegając powstawaniu niebezpiecznych zakrzepów w naczyniach krwionośnych. Dodatkowo wysoka wartość żywieniowa związana jest z dobrą przyswajalnością składników ekstraktu, głównie tych w formie koloidów, które zwiększają powierzchnię trawionego pokarmu ułatwiając przyswajanie składników żywności. Napój ten zmniejsza częstotliwość występowania chorób wieńcowych o 20-40% oraz zawałów i udarów. Jest przeciwdepresyjne i uspokajające. Wśród napojów alkoholowych, głównie wino czerwone uznawane jest za dobre źródło polifenoli, jednak piwo również zawiera wiele związków przeciwutleniających i to w znacznych ilościach. Mają one działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwzakrzepowe oraz przeciwkancerogenne. Ze względu na moczopędne działanie piwa, spożywanie go w umiarkowanych ilościach jest zalecane jako środek profilaktyczno-wspomagający schorzenia układu moczowego.

Kaloryczność piwa

Wartość kaloryczna piwa jest podobna do wartości kalorycznej soków i zależy przede wszystkim od zawartości ekstraktu i etanolu. Nie ma jednak wątpliwości, że nawet umiarkowane spożycie alkoholu zwiększa ilość kalorii dostarczanych do organizmu. Wyższa konsumpcja alkoholu, powyżej 30g etanolu dziennie, wywołuje zarówno u kobiet  jak i u mężczyzn nadwagę i otyłość. Dodatkowo alkohol może wywoływać uczucie sytości ze względu na opóźnianie opróżniania żołądka.

Substancje szkodliwe

Do związków o możliwym niekorzystnym działaniu można zaliczyć puryny, które w organizmie są rozkładane do kwasu moczowego, który w nadmiarze może prowadzić do dny moczanowej. Stężenie puryn wynosi poniżej 10 mg/l dlatego może być zagrożeniem dla osób ze skazą moczanową. Spożywanie piwa przez dłuższy okres czasu może prowadzić do ryzyka chorób wątroby lub samego uzależnienia.

W każdym razie należy obalić pogląd, ze piwo zawiera tylko puste kalorie, ponieważ zawiera także znaczne ilości witamin, minerałów i błonnika.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+