Właściwości zdrowotne kasz – wybierz odpowiednią dla siebie

Kasze są cenione za wiele właściwości prozdrowotnych. Zaliczane są do produktów zbożowych, które powinny stanowić podstawę odpowiednio skomponowanej diety. Bogate są w skrobię, witaminy z grupy B , E, błonnik oraz kwas foliowy. Posiadają również potas, żelazo, magnez, wapń i krzem. Polecane są w diecie osób z chorobami układu krążenia oraz cukrzyków ze względu na ich właściwości sprzyjające stabilizowaniu stężenia glukozy we krwi. Są to produkty lekkostrawne, więc mogą po nie sięgać zarówno osoby starsze jak i dzieci lub kobiety w ciąży.

 

Kasza gryczana   Znalezione obrazy dla zapytania kasza gryczana

Polecana jest szczególnie osobom chorującym na cukrzycę, ponieważ posiada niski indeks glikemiczny, dlatego po jej spożyciu nie dochodzi do gwałtownego wzrostu stężenia glukozy we krwi. Sprawdzi się też w przypadku osób zmagających się z nadciśnieniem.

Badania przeprowadzone w 2007 roku w Chinach dowodzą, że długotrwałe spożywanie gryki powoduje zmniejszenie ryzyka zachorowania na nadciśnienie tętnicze, choroby układu sercowo-naczyniowego oraz dyslipidemię.

Kasza gryczana jest zbożem bezglutenowym więc może być spożywana przez osoby cierpiące na celiaklię. Zawiera białko, które dostarcza wszystkich niezbędnych aminokwasów egzogennych czyli takich, których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Badania dowodzą, że spożycie 100 g kaszy na dobę zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na te właśnie aminokwasy. Kasza ta dostarcza dwa razy więcej magnezu, selenu, żelaza, cynku i witaminy B1, B6 niż inne kasze: manna czy kuskus

Dodatkowo kasza gryczana jest sycąca, odżywcza i alkalizująca. Zawiera mnóstwo minerałów w tym magnezu, żelaza wapnia, potasu, krzemu i rutyny. Krzem i rutyna wzmacniają i uszczelniają naczynia krwionośne oraz korzystnie wpływają na poprawę stanu włosów i paznokci. Gryka posiada też wyjątkowo dużo błonnika, który oczyszcza jelita i sprzyja utrzymaniu prawidłowej sylwetki. Kasza zawiera też kwas foliowy, który odpowiedzialny jest za prawidłowy rozwój płodu.

 

Kasza jaglana Znalezione obrazy dla zapytania kasza jaglana

Kasza jaglana to dobre źródło lecytyny, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i bierze udział w rozwoju mózgu oraz procesach zapamiętywania. Polecana jest szczególnie kobietom w ciąży, dzieciom oraz osobom pracującym umysłowo. Zawiera najwięcej żelaza i miedzi. Bogata jest w polifenole o właściwościach antyoksydacyjnych, które zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego, nowotworów oraz obniżają ciśnienie tętnicze krwi i stężenie cholesterolu. Kasza jaglana nie zawiera glutenu i posiada właściwości alkalizujące, dzięki czemu odkwasza organizm.  Bogata jest w krzem i krzemionkę, które korzystnie wpływają na kości, stawy, włosy i paznokcie. Jest lekkostrawna, wspomaga przemianę materii i posiada właściwości toksykujące i przeciwgrzybicze. Pomaga pozbyć się złogów oraz oczyszcza jelita. Może byc stosowana w chorobach nerek, wątroby i dróg żółciowych oraz w okresach rekowalescencji po chorobach i operacjach.

 

Kasza jęczmienna Znalezione obrazy dla zapytania kasza jeczmienna

Zalicza się do niej pęczak, kasza drobna, gruba, średnia i perłowa. Kasza jęczmienna jest wskazana dla osób z zaburzeniami lipidowymi oraz glikemicznymi. Zawiera B – glukan,który ma korzystny wpływ na błonę śluzową jelita oraz pozwala obniżyć cholesterol. Jest bardzo dobrym źródłem selenu oraz błonnika pokarmowego. Posiada znacznie mniej minerałów, aminokwasów i witamin w porównaniu do innych kasz. Indeks glikemiczny tej kaszy jest również wysoki.

 

Kasza manna Znalezione obrazy dla zapytania kasza manna

Jako nieliczna z kasz jest źródłem jodu. Charakteryzuje się lekkostrawnością i może być stosowana w przypadku problemów z układem pokarmowym. Sprawdzi się również u osób cierpiących na biegunki, zmniejszając te objawy.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

0 komentarzy dla “Właściwości zdrowotne kasz – wybierz odpowiednią dla siebieDodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.