Skutki niedoboru magnezu w organizmie

Magnez odgrywa kluczową rolę w wielu procesach komórkowych takich jak metabolizm energii, transport jonów wapnia i potasu, naprawa DNA, bierze udział w budowie kości i zębów, przewodnictwie nerwowym i kurczliwości mięśni. Jest on najbardziej krytycznym minerałem wymaganym do stabilizacji każdej komórki ciała, a jego niedobór może odpowiadać za wiele chorób.

Pełni w organizmie ważniejszą funkcję niż wapń, potas czy sód, regulując tym samym zapotrzebowanie na te pierwiastki. Stałe uczucie pragnienia nie musi oznaczać braku wody, ale także składników odżywczych i elektrolitów, w tym też magnezu. Dodatkowo niewystarczające spożycie magnezu może mieć wpływ na rozwój ADHD u dzieci. Czynnikami osłabiającymi wchłanianie magnezu może być spożycie zbyt dużej ilości wapnia, alkoholu oraz zaburzenia trawienia.

Pierwszymi objawami niedoboru magnezu mogą być:

Ok 60% alkoholików posiada niski poziom magnezu, ponieważ alkohol zwiększa jego wydalanie z moczem. Dzięki temu są oni bardziej narażeni na choroby wątroby, nerek, cukrzycę lub choroby układu krążenia.

  • problemy z głębokim oddychaniem i odczuwanie ucisku w klatce piersiowej
  • skurcze, tiki, napięcie lub ból mięśni szkieletowych, bóle pleców, karku, głowy
  • bezsenność
  • nadpobudliwość, niepokój ( nadmierna ruchliwość u dzieci )
  • drętwienie, mrowienie rąk i stóp
  • kołatanie serca, zaburzenia rytmu serca, duszności
  • niewyraźne widzenie
  • ekstremalne poczucie głodu i bardzo silne pragnienie
  • wolno leczące się rany i siniaki

Skutki niedoboru magnezu:

  • Brak magnezu powoduje wydalanie wraz moczem dużych ilości wapnia, przez co jest poniekąd odpowiedzialny za próchnicę zębów, osteoporozę, złamania kości i słaby ich rozwój
  • niedobór magnezu może być czynnikiem wpływającym na insulinooporność
  • objawy stwardnienia rozsianego są również objawami niedoboru magnezu
  • niski poziom wapnia i potasu w surowicy krwi
  • choroby układu pokarmowego i tarczyc 
  • ryzyko cukrzycy i chorób sercowo – naczyniowych. Diabetycy potrzebują większych dawek magnezu, ponieważ tracą go więcej niż zdrowi ludzie.

Według badań przeprowadzonych w 2006 roku, większe spożycie magnezu w diecie może  przyczyniać się do zmniejszenia rozwoju cukrzycy typu 2

Dobrym źródłem magnezu jest kakao, nasiona słonecznika, migdały, kasza gryczana, fasola biała, gorzka czekolada, orzechy pistacjowe, laskowe, płatki owsiane, ryż brązowy, kasza jęczmienna.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+