Niezwykła moc witaminy C

Witamina C to antyoksydant, który występuje w owocach i warzywach. Jest niezwykle ważna dla naszego organizmu. Może pomagać w zwalczaniu stresu oksydacyjnego, prowadzącego do wielu chorób w tym nowotworów, chorób sercowo – naczyniowych, nadciśnienia, udaru lub komplikacji w przebiegu cukrzycy.

Osoby z niedoborem witaminy C są bardziej narażone na choroby kości, stawów, mięśni. Posiadają również zmniejszoną odporność oraz szorstką i wiotką skórę.

Dzienne minimalne zapotrzebowanie na witaminę C jest największe spośród wszystkich witamin. U dorosłego człowieka wynosi 1mg/kg masy ciała, a u niemowląt i dzieci 2mg/kg masy ciała. Wzrasta u kobiet w ciąży, karmiących oraz w stanach chorobowych, u osób z nadciśnieniem tętniczym, palących papierosy, diabetyków oraz osób będących pod wpływem stresu.

Podobny obraz

Głównym źródłem witaminy C są świeże owoce i warzywa w tym porzeczki, truskawki, cytrusy, kapusta, pietruszka, szpinak, pomidory, zielona papryka. Witamina ta jest bardzo nietrwała, a jej straty podczas gotowania wynoszą ok 50-70%.

OBJAWY NIEDOBORU

  • Bóle mięśni i stawów
  • trudności w gojeniu się ran
  • osłabienie organizmu
  • brak apetytu
  • krwawiące dziąsła
  • skłonność do siniaków

Jako antyoksydant, skutecznie oczyszcza organizm, wymiatając z niego wolne rodniki, które według badań mogą prowadzić do powstawania schizofrenii. U pacjentów chorych na schizofrenię wykazano obniżenie aktywności kluczowych enzymów antyoksydacyjnych.

Witamina C zapobiega również uszkodzeniom mózgu, wywołanym właśnie przez wolne rodniki oraz konieczna jest do prawidłowego przebiegu wielu procesów biologicznych. Wpływa na wchłanianie w przewodzie pokarmowym żelaza i wapnia, jest kofaktorem w procesie biosyntezy kolagenu, hormonów steroidowych i adrenaliny. Regularne spożywanie pokarmów bogatych w witaminę C obniża ryzyko powstawania nowotworów; zwłaszcza żołądka i przełyku.

Badania dowodzą, że witamina C obniża częstość nawrotów u pacjentów z chronicznym migotaniem przedsionków po zabiegu. 

Badania wskazują, że dieta bogata w owoce i warzywa działa ochronnie w przypadku chorób sercowo-naczyniowych. Większa zawartość witamin C, E i beta karotenu w organizmie hamuje rozwój miażdżycy, chorób niedokrwiennych i zawałów serca. Dodatkowo witamina C posiada pozytywny wpływ na ciśnienie krwi oraz funkcjonowanie śródbłonka u pacjentów z nadciśnieniem i cukrzycą. 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+