Kolagen – znaczenie i wspomaganie produkcji w organizmie

Kolagen to główne białko tkanki łącznej. Jest jednym z podstawowych elementów budujących skórę, stawy, kości, ścięgna. Nadaje skórze elastyczność i pomaga w gojeniu ran. Niestety wraz z wiekiem oraz na skutek czynników zmniejszających produkcję kolagenu, stan włókien kolagenowych i elastyny pogarsza się, doprowadzając do zmniejszenia elastyczności skóry, pojawiania się zmarszczek, osłabienia mięśni i stawów. Na skutek braku smarowności chrząstek stawowych, może dochodzić do stanu zapalnego, bólu i sztywności stawów i mięśni.

Niska produkcja kolagenu może objawiać się także słabymi tętnicami, problemami z sercem, popękanymi naczyniami krwionośnymi oraz uszkodzeniami tkanek narządów. Wskutek tego może dochodzić do powstania chorób tj. cukrzycy, zapalenia stawów, miażdżycy, zawału serca.

Kolagen ma wpływ na starzenie się skóry, gojenie blizn, system odpornościowy i układ kostny.

Produkcji kolagenu szkodzi żywność zwiększająca stan zapalny, utrudniająca krążenie oraz wchłanianie składników odżywczych czyli tłuszcze trans, uwodornione oleje, rafinowane cukry.

Na zbyt małą produkcje kolagenu wpływa:

  • niedobór witaminy C, która tworzy idealny duet z kolagenem. Występuje np w pomarańczach, cytrynach, truskawkach, jarmużu, kalafiorze, brokułach, papryce.
     
  • niska podaż miedzi, która pomaga w metabolizmie witaminy C lub kwasu askorbinowego przyczyniając się do szybszego dojrzewania kolagenu i elastyny. Ważne jest dostarczanie organizmowi cynku, który jest antagonistą miedzi i chroni przed nadmiernym gromadzeniem się tego pierwiastka. Cynk pomaga w budowie kolagenu, przyspiesza gojenie ran. Występuje w grejpfrutach, suszonych owocach, burakach, ziemniakach, marchwi, pestkach dyni.

  • niska podaż proliny i lizyny (oba aminokwasy występują w białkach zwierzęcych)

  • niska podaż witaminy A, występującej np w maśle lub pomarańczowych warzywach

  • słabe nawadnianie organizmu
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

0 komentarzy dla “Kolagen – znaczenie i wspomaganie produkcji w organizmieDodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.