Cała prawda o rybach

 

W zaleceniach dotyczących zdrowego sposobu odżywiania, często słyszymy o konieczności spożywania przynajmniej 2 razy w tygodniu ryb. Dlaczego jest to tak ważne?

Ryby posiadają wysoką wartość odżywczą i są dużo łatwiej przyswajalne niż mięso zwierząt. W szczególności ryby morskie są też dobrym źródłem składników mineralnych takich jak fosfor, selen (działa przeciwmiażdżycowo), magnez, wapń oraz jod, fluor i witamin A i D.
Najzdrowsze ryby to oczywiście tłuste ryby morskie zawierające duże ilości kwasów tłuszczowych n-3 (omega-3) PUFA. Obfitują w nie zwłaszcza łosoś, makrela, śledź, sardynka.

Kwasy tłuszczowe omega 3 stanowią ważny, ale wciąż deficytowy składnik naszej diety:

  • obniżają poziom złego  cholesterolu
  • zmniejszają ciśnienie krwi
  • działają przeciwzapalnie
  • zwiększają koncentrację
  • wpływają na prawidłowe funkcjonowanie mózgu

    Badania epidemiologiczne wykazały redukcję liczby zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych o 50% przy spożyciu ryb w ilości 30 g/dobę.

Ryby chude: flądra, dorsz, halibut biały, karp, mintaj, morszczuk, pstrąg strumieniowy
Ryby tłuste: węgorz, łosoś, śledź, makrela, tuńczyk, pstrąg tęczowy, sardynka

Wiele słyszy się o zanieczyszczeniach ryb związkami toksycznymi, jednak umiarkowane spożycie nie wpłynie negatywnie na nasze zdrowie. Według obecnych ustaleń, dwa posiłki rybne tygodniowo z ryb tj: dorsz, śledź, łosoś norweski, mintaj, sola, pstrąg, karp, nie powodują zagrożenia, wręcz przeciwnie, dostarczają wiele korzyści prozdrowotnych. Z badań Morskiego Instytutu Rybackiego wynika, że ryby bałtyckie czyli dorsz, łosoś i śledź zawierają niska zawartość kadmu, ołowiu i rtęci w porównaniu do zawartości dopuszczalnych dla ryb, natomiast najwyższe pozostałości dioksyn i PCB. Natomiast jeśli chodzi o ryby hodowlane importowane z Wietnamu i Chin tj. panga, tilapia mają najwyższe wśród badanych zawartości ołowiu, które nie przekraczają maksymalnej dopuszczalnej zawartości.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

0 komentarzy dla “Cała prawda o rybachDodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.