Jajko – bogactwo składników odżywczych

W 1972 roku AHA ( American Heart Association) opublikowało informacje dotyczącą zawartości w jajach cholesterolu, który jest przyczyną niebezpiecznych chorób człowieka. Obecne badania wykazują, że spożywanie jaj nie ma znaczącego wpływu na wzrost cholesterolu w organizmie ( mimo, że jajko zawiera ok 200 mg cholesterolu ).
Według badań, główną przyczyną wzrostu złego cholesterolu LDL  jest podaż w diecie nasyconych kwasów tłuszczowych.

bialko-z-jajka

Jajka są bogatym źródłem składników odżywczych. Zawierają dużo witamin rozpuszczalnych w tłuszczach ( A,D,E ), witamin z grupy B oraz składników mineralnych, szczególnie selenu, cynku, fosforu i żelaza. W żółtku znajdują się szczególnie wartościowe kwasy tłuszczowe ( kwas dokozaheksaenowy DHA, niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju układu nerwowego niemowląt), lecytyna, cholina, ksantofile.

Lecytyna wpływa na prawidłowe funkcjonowanie i tworzenie ścian komórkowych oraz chroni przed odkładaniem się cholesterolu

Ksantofile głównie lecytyna i zeaksantyna pełnią funkcje przeciwutleniaczy. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku

Cholina wpływa na rozwój mózgu i rdzenia kręgowego w okresie prenatalnym a tym samym polepsza długotrwałą pamięć oraz zapamiętywanie. Jajko zawiera 280 mg choliny.

Spożycie jednego jajka w 25% zaspokaja zapotrzebowanie dorosłej osoby na pełnowartościowe białko, które jest łatwostrawne więc może być spożywane zarówno przez dzieci jak i osoby starsze.

Według badań klinicznych, spożywanie jajek przez osoby zdrowe jak i te narażone na choroby sercowo-naczyniowe może przynieść korzyści pod warunkiem stosowania ogólnie zdrowej diety, z wykluczeniem nadmiernej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

0 komentarzy dla “Jajko – bogactwo składników odżywczychDodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.