Jaki olej roślinny wybrać ?

Oleje są bogatym źródłem NNKT czyli niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zaliczane są do najzdrowszych tłuszczy. Chronią przed chorobami układu krwionośnego i nowotworami, zmniejszają ryzyko chorób serca, wspomagają mózg oraz przyswajanie witamin z żywności. Dodatkowo oleje obniżają poziom złego cholesterolu chroniąc tym samym przed rozwojem miażdzycy i nadciśnieniem tętniczym. Zawierają również kwasy wielonienasycone i są dobrym źródłem witaminy E nazywanej witaminą młodości,która nadaje skórze zdrowy, młody wygląd. Obecnie mamy do wyboru wiele rodzajów olejów:

  • olej rzepakowy
  • słonecznikowy
  • sezamowy
  • sojowy
  • kukurydziany
  • z pestek winogron
  • oliwa z oliwek

Za najzdrowszy tłuszcz uważany jest olej rzepakowy.

 

 

 

Przy wyborze oleju do smażenia powinniśmy zwracać uwagę na to aby:

  • zawierał jak największą ilość kwasów jednonienasyconych i jak najmniej wielonienasyconych
  • posiadał wysoką temp dymienia powyżej 200 C
  • był rafinowany a nie tłoczony na zimno

 

 

Wybierając niewłaściwe oleje do smażenia zmieniamy ich skład powodując tym samym niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Najlepszym pomysłem na wykorzystanie olejów roślinnych jest zastosowanie ich do sałatek aniżeli smażenia. Podczas smażenia następuje szereg niekorzystnych przemian:

  • rozpad tłuszczu na wolne kwasy tłuszczowe
  • podczas smażenia produktów bogatych w białko i węglowodany powstaję akryloamid, który uważany jest za rakotwórczy
  • w bardzo wysokiej temperaturze ( po pojawieniu się dymu )  dochodzi do przemiany kwasów tłuszczowych na aldehydy i ketony. Nie wolno smażyć na raz użytym tłuszczu!

 

 

Jak smażyć?

  • półprodukty układać na rozgrzany ale nie dymiący się tłuszcz, ponieważ zimny znacznie bardziej wsiąka w potrawę
  • smażenie powinno przebiegać jak najkrócej – wydłużanie powoduje wytwarzanie jak największej ilości niekorzystnych substancji
  • należy wykorzystywać odpowiednie do tego oleje
  • nie należy dodawać do smażenia nowego tłuszczu- przyspiesza to rozkład świeżego tłuszczu

 

 

Który olej do smażenia a który do sałatki?

 

olej rzepakowy – najtańszy i najzdrowszy olej na rynku. Zawiera najwięcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i najmniej nasyconych, bogaty w witaminę E, dłużej zachowuje świeżość niż inne oleje, ponieważ jest mniej podatny na światło i temperaturę. Nadaje się zarówno do smażenia jak i sałatek.

 

oliwa z oliwek – obniża poziom złego cholesterolu, ciśnienia krwi a także pomaga przy zaparciach. W porównaniu z olejem rzepakowym zawiera mniej kwasów tłuszczowych wielonienasyconych a więcej nasyconych. Oliwa z oliwek dodana do warzyw podnosi ich walory antyoksydacyjne. Chroni przed tworzeniem się i rozwojem komórek nowotworowych, chroni przed cukrzycą i zmniejsza ryzyko osteoporozy, wzmacnia układ odpornościowy. Oliwa dobrej jakości powinna posiadać zapach oliwy z lekką nutą jabłek, smak powinien być lekko pieprzowy, delikatnie szczypiący w język. Nadaje się do smażenia ( rafinowany!) i sałatek

 

olej słonecznikowy – zawiera najwięcej witaminy E spośród wszystkich olejów, natomiast śladową ilość kwasów omega 3. Znacznie krócej utrzymuje świeżość i wysoką jakość niż olej rzepakowy. Doskonale nadaje się do sałatek i sosów

 

olej sojowy – dobre źródło lecytyny odpowiadającej za sprawny umysł, niska zawartości witaminy E, obniża poziom cholesterolu. Ze względu na dużą zawartość fitosteroli wzmacnia odporność organizmu. Znakomity do sałatek, sosów, gotowania i krótkiego smażenia

 

olej kukurydziany – posiada pomarańczowy kolor, bogaty w NNKT, wit E i kwas palmitynowy. Działa przeciwmiażdzycowo i przeciwnowotworowo. Nie nadaje się do smażenia ale znakomicie komponuje się z sosami i sałatkami.

 

olej sezamowy – najstarszy olej świata. Zawiera lecytynę, wit B6, E, D, fosfor, cynk, żelazo, wapń. 2 łyżki dziennie pokrywa dzienne zapotrzebowanie na NNKT. Zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, reguluje ciśnienie krwi i obniża poziom cholesterolu. Nadaje się głównie do gotowania i sałatek.

 

olej z pestek winogron – nadaje się zarówno do smażenia, pieczenia, gotowania i sałatek. Potrawy smażone na tym oleju nie zmieniają swoich nut smakowych i nie będą miały tłustego posmaku.  Zawiera dużą ilość kwasu linolowego a więc osoby cierpiące na choroby układu krążenia powinny go unikać.

Oleje szybko jełczeją pod wpływem światła i temperatury dlatego powinny być przechowywane w temp 4-8 C

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

1 komenatrz dla “Jaki olej roślinny wybrać ?Dodaj swoje →

  1. Na co dzień używam oleju rzepakowo-lnianego golden drop, fantastyczne źródło kwasów omega-3 i omega-6. Dodaję do potraw, uzywam do smażenia 😉 ostatnio dietę wzbogaciłam także w olej aroniowy, też golden drop. Potężna dawka witaminy C, żelaza, antyoksydantów 😉 Super wzmocnienie organizmu!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.