Cukier – cichy zabójca

Nie wszyscy zdają sobie sprawę jakie działanie na nasz organizm wywiera cukier rafinowany. Składa się on w 99,7% z sacharozy i całkowicie pozbawiony jest witamin i substancji mineralnych. Możemy go spotkać w większości produktów spożywczych m.in batonach, napojach, musli lub jogurtach owocowych.

Dlaczego cukier to „cichy zabójca” ? :

  • osłabia – spożycie 1 łyżeczki cukru blokuje system odpornościowy na ponad godzinę co zwiększa wrażliwość na infekcje i choroby
  • postarza – powoduje degradacje elastyny i kolagenu oraz wzrost wolnych rodników i oksydantów
  • powoduje zmęczenie, stres, depresje, senność, zawroty głowy i trudności w zapamiętywaniu
  • przyczynia się do rozwoju próchnicy zębów
  • powoduje niedobór witamin i mikroelementów
  • sprzyja zaparciom, otyłości i zatrzymuje wodę w organizmie
  • zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów
  • podnosi poziom „złego cholesterolu”
  • sprzyja zaburzeniom przewodu pokarmowego

i co najważniejsze – mocno  uzależnia – najtrudniej unikać cukru w czasie kilku dni następujących po jego zjedzeniu

Dodatkowo cukier ma jeden z najwyższych indeksów glikemicznych, dlatego po zjedzeniu np batonika, bardzo szybko dostarczymy sobie energii ale na krótki czas. Wzrasta wówczas stężenie glukozy we krwi, trzustka zostaje pobudzona, ale w niedługim czasie znów odczujemy głód.

Osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy powinny wiedzieć, że dwie łyżeczki cukru rafinowanego mogą zahamować spadek wagi na trzy, cztery dni!

 

Co wybierać zamiast cukru?

  • Stewia – naturalna substancja słodząca, która w przeciwieństwie do cukru nie zawiera kalorii i nie podnosi poziomu glukozy we krwi
  • Ksylitol – cukier pozyskiwany najczęściej z brzozy, równie słodki jak cukier biały ale posiada o 40% mniej kalorii. Nie należy przesadzać z jego spożywaniem, ponieważ może prowadzić do wystąpienia biegunek
  • Miód – oprócz słodkiego smaku dostarcza także węglowodany, witaminy, składniki mineralne, enzymy, kwasy organiczne. Najważniejsze jest aby był to naturalny polski miód, który powinniśmy dodawać do ciepłej ale nie gorącej herbaty, ponieważ jego cenne składniki giną w temperaturze 40 C. Używajmy jednak tego zamiennika w niewielkich ilościach
  • Syrop klonowy – w porównaniu z cukrem rafinowanym i miodem jest mniej kaloryczny

 

słodka_biała_śmierć_kokopelia_2

Najlepszym rozwiązaniem na zaspokojenie chęci na słodkości jest wybór owoców, które zawierają cukier w formie nieprzetworzonej a dodatkowo dostarczają nam witamin oraz nawadniają organizm. Nie dajmy się też nabrać na produkty typu „light”, „fit”, ponieważ cukier zastępowany jest słodzikami, które są równie kaloryczne i niezdrowe.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

1 komenatrz dla “Cukier – cichy zabójcaDodaj swoje →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.