Jaką wodę wybrać podczas upałów?

Woda jest najlepszym sposobem aby szybko ugasić pragnienie i nie dopuścić do odwodnienia organizmu. Pocenie się jest naturalnym zjawiskiem występującym podczas wysokich temperatur, które chroni nas przed przegrzaniem. Wraz z potem tracimy wiele cennych składników – wodę, sole mineralne, głównie sód i potas a w mniejszym stopniu magnez i wapń, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu a ich niedobór może powodować możliwość zawału, udar, zmniejszenie koncentracji, omdlenia i złe samopoczucie. Jeśli chcemy uzupełnić braki elektrolitów, najlepiej więc sięgać po wodę wysokozmineralizowaną np.

  • Piwniczanka – duże ilości magnezu i wapnia
  • Muszynianka
  • Staropolanka 2000
  • Kryniczanka

lub średniozmineralizowaną:

  • Nałęczowianka
  • Cisowianka
  • Kinga pienińska
  • Veroni Mineral Pure
  • Jurajska

Warto pamiętać, że woda mineralna dostarcza do organizmu głównie magnez i wapń, a sód i potas należy uzupełniać innymi produktami do których należą:

  • sok pomidorowy – główne źródło potasu
  • owoce – zawierają duże ilości wody 80-90% a więc pomagają ugasić pragnienie. Największe ilości potasu zawierają morele, czereśnie, brzoskwinie i truskawki
  • napoje izotoniczne – zawierają niezbędne elektrolity, które tracimy wraz z potem  a głównym ich składnikiem jest woda, sód i potas

 

W upalne dni powinniśmy zmniejszyć ilość spożywanej kawy, herbaty, coli i napojów energetycznych zawierających kofeinę, która działa moczopędnie i  tym samym powoduje usuwanie z organizmu cennych pierwiastków mineralnych, głównie magnezu i potasu. Dla tych, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez kawy, dobrym rozwiązaniem może być schłodzone latte 🙂

Powinniśmy unikać wód niskozmineralizowanych niskosodowych, które mogą wyrządzić szkody w organiźmie, powodując odwodnienie i utratę sodu. Przykładem wód niskozmineralizowanych są;

  • Polaris plus
  • Kropla Beskidu
  • Dobrowianka

 

Na sklepowych półkach obok zdrowych wód mineralnych możemy znaleźć wody smakowe, które też powinniśmy unikać ze względu na dużą zawartość cukru, aromatów i konserwantów. Jeśli mamy ochotę na wodę smakową, najlepszym pomysłem jest dodanie do wody mineralnej cytryny, pomarańczy, ogórka lub mięty, które nie tylko dostarczają walorów smakowych ale też świetnie orzeźwiają 🙂

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+