Cała prawda o chipsach

Chipsy to jedna z najpopularniejszych przekąsek na świecie spożywanych zarówno przez dzieci jak i dorosłych. Stanowią nieodłączny element każdej imprezy i idealny dodatek do piwa. Pomimo tego, że głównym składnikiem do ich produkcji są ziemniaki, posiadają niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Podczas obróbki zachodzi wiele procesów, które w istotny sposób zmieniają ich wartość odżywczą i powodują, że stają się niezdrowe. Głównym związkiem wytwarzanym podczas smażenia jest akrylamid, który nadaje chrupkość produktowi. Zaliczany jest on do substancji rakotwórczych oraz toksycznych dla układu nerwowego. Największe ilości akrylamidu dostarczane do organizmu występują właśnie w chipsach i frytkach.

Ziemniaki same w sobie nie są takie straszne, dostarczają duże ilości potasu i witaminy C, jednak w trakcie obróbki wszystko się zmienia. Większość chipsów powstaje w wyniku smażenia w oleju ( są też chipsy pieczone), którego tłuszcz stanowi 35% zawartości paczki. To dlatego nasze dłonie po wyjęciu z paczki są takie tłuste 🙂 Do smażenia wykorzystuje się najtańszy olej, zwykle utwardzony, który wpływa korzystniej na chrupkość produktu i możliwość dłuższego przechowywania. Tłuszcze utwardzone – trans podnoszą poziom złego i obniżają dobry cholesterol co może wpływać na rozwój cukrzycy, chorób serca, osłabienie systemu odpornościowego lub nowotwory.

Głównym powodem dla którego lubimy chipsy jest zawarta w nich sól, która jest nam niezbędna do życia. Jednak jej nadmiar może nam zaszkodzić, powodując np nadciśnienie. Na etykiecie paczki o smaku np paprykowym można znaleźć długą listę aromatów. Nie dotyczy to zwykłych chipsów solonych, które są ich pozbawione, a więc im krótsza lista składników tym lepiej. Na poprawę smaku najczęściej wykorzystuje się glutaminian sodu oznaczony symbolem E621, który uważany jest za dodatek powodujący migrenę, alergię i otyłość.

Chipsy uważane są za jeden z głównych pojedyńczych produktów powodujących nadwagę. 100 g chipsów może zawierać nawet 600 kcal ! 

 

Jeśli chcesz zaspokoić apetyt, równie dobrą alternatywą mogą być:

baked-banana-chips-recipe-1-size-3

  • chipsy z banana – suszone plasterki banana dostarczają energię na cały dzień dzięki dużej ilości potasu i błonnika.

IMG_5054

  • chipsy z cukini – pieczone plasterki posypane pieprzem, solą, rozmarynem i parmezanem – pyszne 🙂

chipsy_marchewka_1

  • chipsy z marchwi – zawierają mnóstwo witaminy A i beta karotenu.

20140222194601uid1

  • chipsy z jabłek – o cennych właściwościach jabłek można przeczytać we wcześniejszych wpisach. Świetnie smakują zarówno surowe jak i pieczone.

 

Wiadomo, że jedna paczka chipsów na nie zabije ale z nadmiernym spożywaniem nie powinniśmy jednak przesadzać. Warto wybierać zdrowsze produkty 🙂

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+